Przejdź do treści

Wystartowała 10. edycja projektu MASTERCLASS – Szkoła Filmowania

Rozpoczął się pierwszy etap 10. edycji programu „MASTERCLASS – Szkoła Filmowania”. Jak co roku, zaczynamy od otwartych spotkań, podczas których eksperci zajmujący się różnymi sferami świata filmu, opowiadają o kulisach swojej pracy. Podczas tegorocznej odsłony programu każdy z zaproszonych gości skupi się na kwestii scenariusza i tego, w jaki sposób pracują z nim poszczególne piony ekipy filmowej.

Za nami już pierwsze spotkanie z Pawłem Maśloną, reżyserem i scenarzystą, który podczas swojego masterclassa przybliżył uczestnikom, jak wygląda współpraca reżysera i scenarzysty z obydwu perspektyw. Podczas następnych zajęć eksperci ujawnią tajniki pracy operatora (Andrzej Wolf), montażysty (Magdalena Chowańska), scenarzysty (Kaja Krawczyk-Wnuk) i aktora filmowego (Lena Góra).

Masterclassy na pierwszym etapie mają charakter otwarty, a udział w nich jest wyjątkową okazją do tego, żeby skonfrontować własne wyobrażenia na temat branży filmowej z perspektywą doświadczonych zawodowców. Wszystkie spotkania prowadzi Łukasz Adamski.

Poniżej prezentujemy harmonogram wszystkich spotkań organizowanych w ramach pierwszego etapu 10. edycji programu „MASTERCLASS – Szkoła Filmowania”. Zapraszamy!


Trust me, I’m a director! Współpraca pomiędzy reżyserem a scenarzystą |
Spotkanie z Pawłem Maśloną

Środa (22 listopada 2023), 19:30 – 21:00 | Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy (Al. Ujazdowskie 20)

Reżyser i scenarzysta. Ukończył politologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie oraz reżyserię w Szkole Filmowej w Katowicach. Autor nagradzanych filmów krótkometrażowych „Tylko dla obłąkanych” i „Magma”. Współautor scenariusza filmu „Demon” Marcina Wrony. Reżyser jednego z najbardziej spektakularnych debiutów polskiego kina ostatnich lat, czyli „Ataku Paniki”, który został zakwalifikowany do konkursu głównego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Karlovych Warach. Po głośnym debiucie, Paweł został nominowany do Paszportów „Polityki” i do Orłów w kategorii Odkrycie Roku. Jego najnowszy film – Kos został nagrodzony na 48. FPFF Złotymi Lwami i uhonorowany w 8 innych kategoriach.


Jak świadomie posługiwać się urządzeniem do rejestracji obrazu? |
Warsztat z Andrzejem Wolfem

Czwartek (23 listopada 2023), 12:30 – 14:00 | Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy (Al. Ujazdowskie 20)

Wykładowca akademicki w Warszawskiej Szkole Filmowej. Ukończył Wydział Operatorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Współpracował z wieloma uznanymi reżyserami m.in. Andrzejem Wajdą, Januszem Zaorskim, Janem Kidawą-Błońskim, Robertem Glińskim. Autor programów z zakresu edukacji filmowej. W 2008 roku został uhonorowany Nagrodą Specjalną Polskiego Kina Niezależnego za całokształt działań na rzecz młodego kina w Polsce. Zrealizował zdjęcia do ponad 60 filmów fabularnych, dokumentalnych, seriali telewizyjnych oraz spektakli TV m.in. „Syberiady polskiej” Janusza Zaorskiego, „Fali” Piotra Łazarkiewicza, „Trzy stopy nad ziemią” Jana Kidawy-Błońskiego czy wyreżyserowanej przez siebie „Historii Ireny Sendlerowej”.


We’re in this together. Miejsce scenarzysty w ekipie filmowej |
Spotkanie z Kają Krawczyk-Wnuk

Czwartek (23 listopada 2023), 19:30 – 21:00 | Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy (Al. Ujazdowskie 20)

Reżyser i scenarzysta. Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz produkcji filmowej i telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi. Członkini Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. Główna scenarzystka serialu „Prawo Agaty” i producentka pierwszego polskiego serialu HBO – „Bez tajemnic”. Współscenarzystka filmu „Polot”, wyróżnionego w konkursie Script Pro w 2018 roku. Autorka scenariusza adaptowanego do „Żeby nie było śladów”Jana P. Matuszyńskiego (na podstawie reportażu Cezarego Łazarewicza), prezentowanego w konkursie głównym festiwalu w Wenecji i nagrodzonego Srebrnymi Lwami w Gdyni. Laureatka pierwszej edycji konkursu festiwalu Script Fiesta na najlepszy scenariusz polskiego filmu fabularnego.


The editor reads the script. Co montażysta może wnieść do scenariusza filmowego? |
Spotkanie z Magdaleną Chowańską

Piątek (24 listopada 2023), 11:00 – 12:30 | Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy (Al. Ujazdowskie 20)

Montażystka filmowa. Absolwentka organizacji produkcji filmo­wej i telewizyjnej na WRiTV UŚ w Katowicach oraz montażu filmowego w PWSFTviT w Łodzi. Członkini PAF, Europejskiej Akademii Filmowej oraz PSM. Zrealizowała wiele nagradzanych filmów krótkometrażowych, fabularnych i seriali (Sexify, Infamia, Gang Zielonej Rękawiczki, 1670). W 2015 roku zade­biutowała pełnometrażowym filmem Baby Bump (reż. Kuba Czekaj). Znana jest m.in. z pracy przy takich filmach jak: Supernova (reż. Bartosz Kruhlik), Ciemno, prawie noc (reż. Borys Lankosz), W lesie dziś nie zaśnie nikt II (reż. Bartosz M. Kowalski), Ostatni komers (reż. Dawid Nickel) oraz Inni ludzie (reż. Aleksandra Terpińska), który przyniósł jej indywidualną nagrodę za najlepszy montaż na FPFF w Gdyni 2021 i nominację do Orła.


The words become flesh. Praca ze scenariuszem filmowym z perspektywy aktora |
Spotkanie z Leną Górą

Piątek (24 listopada 2023), 19:30 – 21:00 | Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy (Al. Ujazdowskie 20)

Aktorka, filmowczyni. Współscenarzystka filmu Roving Woman (2022, reż. Michał Chmielewski), którego producentem wykonawczym był Wim Wenders. Film miał premierę na Festiwalu Filmowym Tribeca 2022. Zagrała w nim główną rolę u boku nominowanego do Oscara Johna Hawkesa. Jej debiut scenariuszowy Imago (2023, reż. Olga Chajdas), nagrodzony podczas MFF w Cannes 2019 (Kieślowski ScripTeast Special Mention), został zaprezentowany na MFF w Karlowych Warach 2023 i otrzymał prestiżową nagrodę FIPRESCI. Aktorka gra w nim wokalistkę trójmiejskiej sceny alternatywnej Elę „Malwinę” Górę. Film zdobył również Srebrne Lwy, a artystka otrzymała nagrodę indywidualną za główną rolę kobiecą na FPFF w Gdyni 2023. Wystąpiła również w nowym horrorze Bernarda Rose’a pt. Traveling Light u boku Stephena Dorffa i Danny’ego Hustona. Polskim widzom znana z superprodukcji CANAL+ pt. Król (2020–, reż. Jan P. Matuszyński), filmu Święty (2023, reż. Sebastian Buttny) oraz oryginalnej produkcji Netflix pt. Noc w przedszkolu (2022, reż. Rafał Skalski).

***

Organizatorem programów edukacyjnych jest Stowarzyszenie FILMFORUM.

Partnerem projektu „MASTERCLASS – Szkoła Filmowania” jest Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.

Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.