Przejdź do treści

Świat filmu coraz bliżej Radomia

Świat filmu coraz bliżej Radomia

Podczas tegorocznego KAMERALNEGO LATA zorganizowano najbardziej rozbudowany program wydarzeń skierowanych do branży filmowej, jaki miał do tej pory miejsce w Radomiu.

12. edycja KAMERALNEGO LATA to nie tylko aż 100 punktów programu, skumulowanych w ciągu 8 dni wydarzenia. Podczas festiwalu zaplanowano również czterodniowy cykl spotkań skierowanych do młodych twórców filmowych oraz profesjonalistów branży – reżyserów, scenarzystów, producentów i dystrybutorów.

Do Radomia przybyli liczni goście ze świata filmowego – biuro festiwalowe raportowało obecność ponad 120 osób zakwalifikowanych do otrzymania akredytacji branżowej. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele regionalnych funduszy filmowych z całej Polski, a także reprezentanci największych firm dystrybucyjnych w kraju. Pozytywne recenzje wydarzeń branżowych dochodzą z różnych stron, co pokazuje, jak ważne i potrzebne były spotkania, przygotowane przez FILMFORUM – głównego organizatora festiwalu.

Jedną z relacji z wydarzeń można przeczytać w serwisie Stowarzyszenia Filmowców Polskich„W panelu NA TROPIE LOKACJI wzięli udział: wiceprezydent Radomia Konrad Frysztak, zajmujący się m.in. lokacjami Michał Korynek, Wenancjusz Szuster (Łódź Film Commission), Szymon Witkowski (Kraków Film Commission), dyrektor Mateusz Tyczyński z UNM Radomia oraz Mateusz Kiełczyński ze Stowarzyszenia Droga Mleczna. Spotkanie prowadziła Natalia Stysło.

Było to bardzo interesujące spotkanie. Filmowcy opowiadali o tym, w jaki sposób władze miasta i regionu mogą i powinny pracować z ekipami filmowymi. Michał Korynek podkreślał, że realizacja poważnych dużych zdjęć w przestrzeni publicznej wymaga wielu zabiegów, negocjacji, żywych interakcji z samorządem. – Chcemy zrobić film o lokacjach w Radomiu, przygotujemy katalog. Czujemy, że musimy walczyć o filmowców – mówił prezydent Frysztak. – Mieszkańcy rozumieją problemy związane z zamykaniem ulic, organizacją zdjęć. Rozumiemy, że ta dyskusja jest po to, żeby zwrócić nasze głowy w dobrym kierunku.”  – Pełna relacja dr Anny Wróblewskiej w serwisie SFP.ORG.PL.

Kulminacją programu były pitchingi scenariuszy i projektów filmowych w fazie developmentu. Podczas spotkań w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA zostało zaprezentowanych 9 najciekawszych scenariuszy i 10 projektów filmowych, wybranych w długim procesie preselekcji. Intencją organizatorów przy kwalifikacji pomysłów był przede wszystkim ich potencjał i prawdopodobieństwo zainteresowania producentów obecnych na festiwalu.

– Niewiele jest okazji do bezpośredniej prezentacji swojego scenariusza producentom w formie pitchu. – napisał na swoim blogu Maciej Słowiński, scenarzysta StoryLab.pro – Dlatego tak się ucieszyłem, że KAMERALNE LATO również wprowadziło pitchingi do swojego programu. I chociaż sam nic nie pitchowałem był to główny powód dla którego wybrałem się do Radomia. Warto popatrzeć jak robią to inni. Co świetnie działa, a czego lepiej unikać… Pełna relacja Macieja Słowińskiego

„ROZMAWIAJMY” – hasło przewodnie 12. edycji KAMERALNEGO LATA, doskonale odzwierciedlało atmosferę sekcji branżowej – podczas kilku zaplanowanych spotkań, w tym mitingu „One-to-one na tarasie” czy „Śniadania młodych producentów KIPA”, dyskusje na temat najnowszych pomysłów nie miały końca. Bardzo istotny był również panel dyskusyjny „Na tropie lokacji”, w którym wzięli udział reprezentanci władz miasta Radomia.

Jak twierdzi Ada Bogdziewicz, dyrektor artystyczna KAMERALNEGO LATA– na Mazowszu potrzebne jest miejsce spotkań polskiej branży fabularnej, ze szczególnym uwzględnieniem przedstawicieli jej młodej generacji. – ogólnopolskie Stowarzyszenie FILMFORUM, organizator festiwalu, jeszcze nie raz zaproponuje reprezentantom branży audiowizualnej udział w spotkaniach, których celem będzie zmniejszanie barier pomiędzy młodym pokoleniem twórców filmowych a doświadczonymi producentami i dystrybutorami. – Z jednej strony chcemy stworzyć platformę wymiany informacji na temat nowopowstających projektów, kreatywną przestrzeń w której będą zawiązywały się koprodukcje i nowe znajomości, a z drugiej ułatwić wejście na rynek pokoleniu młodych filmowców.

Równie istotnym elementem festiwalu był cykl szkoleniowy INTERFILMLAB 3.0, organizowany przez Instytut KOSMOPOLIS, który przybliżył osobom działającym w branży kreatywnej zasady promocji i dystrybucji filmów na rynku VoD. Kolejne spotkania w ramach cyklu INTERFILMLAB 3.0 odbędą się podczas 6. edycji WAMA Film Festival w Olsztynie i 18. edycji CINEMAFORUM – Międzynarodowego Forum Krótkometrażowych Filmów Fabularnych w Warszawie. Projekt INTERFILMLAB 3.0 współfinansuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Funduszu Promocji Kultury.

12. edycja KAMERALNEGO LATA odbyła się w dniach 6 – 13 lipca 2019 r.

Organizatorem wydarzenia jest FILMFORUM, a głównym współorganizatorem Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu.

Współorganizatorami wydarzenia są także: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej oraz ŁAŹNIA – Radomski Klub Środowisk Twórczych i Galeria.

KAMERALNE LATO objęte jest mecenatem: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Funduszu Promocji KulturyMiasta RadomPolskiego Instytutu Sztuki FilmowejSamorządu Województwa Mazowieckiego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

Towarzyszące Festiwalowi działania edukacyjne wspiera Program Unii Europejskiej ERASMUS+.

Partnerem logistycznym przedsięwzięcia jest KIA Plejada, partnerem technologicznym CANON, partnerami edukacyjnymi: American Corner RadomMiejski Ośrodek Kultury AMFITEATR i Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.

Partnerzy branżowi tegorocznej edycji to: Stowarzyszenie Filmowców PolskichKrajowa Izba Producentów AudiowizualnychMazovia Warsaw Film CommissionDolnośląskie Centrum FilmoweWroclaw Film Commission oraz StoryLab.pro.

Sponsorem Festiwalu jest Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki w Warszawie.

W działaniach organizacyjnych wspierają Festiwal: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA w Radomiu oraz Mazowiecki Instytut Kultury.