Podczas 17. KAMERALNEGO LATA eksperci branży filmowej przedstawili młodym filmowcom zmiany zachodzące na rynku audiowizualnym. W programie znalazły się wykłady, warsztaty i debaty tematyczne.
Branża filmowa zmienia się dynamicznie, a stałe elementy w tej układance są rzadkością. Podczas SCRIPTMARKET.PRO, sekcji branżowej KAMERALNEGO LATA, eksperci przybliżyli uczestnikom realia produkcji filmowej w 2024 roku. Bogaty program wydarzenia dostarczył inspiracji i praktycznej wiedzy o najnowszych trendach w przemyśle audiowizualnym.
Wykłady, dyskusje i debaty
Wśród omawianych tematów szczególne zainteresowanie wzbudziły:
- debata scenarzystów, która skupiła się na wyzwaniach i szansach pisania scenariuszy dla platform streamingowych;
- dyskusja o terminie „producent kreatywny” – coraz częściej spotykanym stanowisku w strukturze produkcji filmowej;
- warsztaty o skutecznym przedstawianiu projektów, które podkreśliły, jak ważną rolę odgrywa dobra prezentacja;
- sesja pitchingowa, podczas której uczestnicy mieli okazję zaprezentować swoje projekty przed panelistami.
Ocenę pomysłów oraz ich potencjał analizowali doświadczeni profesjonaliści: Aneta Hickinbotham, Anna Waśniewska-Gill, Ewa Hoffmann, Izabela Kiszka-Hoflik oraz Michał Hudzikowski. Obecność takich ekspertów była nieocenioną wartością dla uczestników.
Case Study: „Ultima Thule”
Jednym z najbardziej pouczających elementów tegorocznego programu było case study filmu „Ultima Thule”. Produkcja, która powstała dzięki pracy czteroosobowego zespołu, stała się doskonałym przykładem tego, jak kreatywność i zaangażowanie mogą zastąpić rozbudowane zaplecze finansowe.
Wyzwania Edukacji Filmowej
Podczas sekcji branżowej poruszono także kwestię, która staje się coraz bardziej paląca: Czy polskie szkoły filmowe są w stanie przygotować swoich studentów do tworzenia produkcji audiowizualnych na miarę XXI wieku? Dyskusja była gorąca, a odpowiedzi – zróżnicowane. Ostatecznie to pytanie pozostało otwarte – także dla Was.
Głównym organizatorem Międzynarodowych Spotkań Filmowych KAMERALNE LATO jest Stowarzyszenie FILMFORUM.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, a także ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach Wojewódzkiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Województwa Mazowieckiego.
Projekt współfinansują: Gmina Miasta Radom oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Działania edukacyjne realizowane w ramach festiwalu współfinansuje Unia Europejska.
Organizację wydarzeń adresowanych do młodej branży filmowej dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.
Współorganizatorami wydarzenia są: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej oraz ŁAŹNIA – Radomski Klub Środowisk Twórczych i Galeria.
Partnerami branżowymi festiwalu są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazovia Warsaw Film Commission, Sekcja Młodych Producentów Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, Instytut KOSMOPOLIS Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji oraz Crew United Polska.
Partnerzy edukacyjni to: Miejski Ośrodek Kultury AMFITEATR (Polska), American Corner (Polska), Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Wydział w Radomiu (Polska), Malfamé Association(Francja), Malta Film Foundation (Malta), Offener Kanal Magdeburg (Niemcy), Stiftelsen Amandusfestivalen(Norwegia), Budapest Cultural Center (Węgry), Associazione Cinematografica e Culturale LABORATORIO DEI SOGNI (Włochy).
Partnerem Mazowieckiego Programu Profilaktyki Społecznej jest Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu.
Partnerem logistycznym wydarzenia jest KIA Plejada.
Partnerzy organizacyjni wydarzenia to: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, Pracownia Nowych Mediów oraz Hufiec ZHP Radom-Miasto.