Przejdź do treści

Film na lekcjach i w działaniach wychowawczych. Relacja ze spotkania kreatywnego Pracowni A35 w Radomiu

„Trzeba widzieć, co się dzieje, czyli o skutecznym wykorzystaniu filmów na przedmiotach humanistycznych oraz w działaniach wychowawczych” to tytuł konferencji dla nauczycieli, którą 21 marca 2024 organizowaliśmy wspólnie z radomskim wydziałem Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w ramach pracowni A35. Wydarzenie opracowali i przygotowali wspólnie: wychowawca, terapeuta, nauczyciel i trener w ogólnopolskich programach edukacyjnych Jarek Basaj oraz nauczycielka konsultantka w zakresie edukacji humanistycznej Emilia Szwarc.

Skupieni wokół wydziału MSCDN w Radomiu pedagodzy i pedagożki to kolejna grupa osób pracujących z młodzieżą, która dowiodła, że żywo interesuje się edukacją filmową. Emocje, których byliśmy świadkami 21 marca w Radomiu, udowodniły, że ma ona niebagatelne znaczenie w procesie kształcenia młodzieży.

Spotkanie otworzyli organizatorzy – szef radomskiego wydziału MSCDN-u Bogusław Tundzios oraz dyrektor Stowarzyszenia FILMFORUM Maciej Dominiak. Następnie głos zabrał Dominik Nowak, specjalista ds. klientów kluczowych w radomskim Multikinie, który wyjaśnił zgromadzonym, na czym polega edukacyjna i wychowawcza rola programów oferowanych szkołom przez Multikino. Zaprosił również na seans zaplanowany na zakończenie konferencji.

fot. Dominik Musiałek

Karolina Giedrys-Majkut z Centrum Edukacji Obywatelskiej podczas swojego wystąpienia podzieliła się pomysłami na to, jak budować działania wychowawcze na filmie i przeżyciu. Zaprezentowała ciekawe narzędzia dla nauczycieli (m.in. kompas wstydu i cykl Kolba) oraz przedstawiła sposoby na skuteczne wykorzystanie filmów na lekcjach, posługując się konkretnymi przykładami. Prelegentka zwróciła uwagę, że nauczyciele mogą korzystać bezpłatnie ze wszystkich wymienionych filmów i metod oraz materiałów edukacyjnych, logując się na stronę programu „Szkoła Twórczych Praktyk”. Program ten, którego jest współautorką, kładzie nacisk na łączenie praktyki z teorią, eksperymentowanie z abstrahowaniem oraz synergię osobistych i wspólnych przeżyć.

fot. Dominik Musiałek

Kolejny z prelegentów, doktor Jarosław M. Spychała, przedstawił rozważania na temat doniosłej roli błędów w edukacji. Podczas wykładu zatytułowanego „Upadek Bruce’a, narodziny Batmana” zachęcił zgromadzonych do spojrzenia na filmy, komiksy i całą popkulturę z dużo szerszej perspektywy. Prześledził kulturowe tropy – począwszy od mitu o feniksie, poprzez nauki Talesa i Nietzschego, aż do „Matrixa”, „Batmana”, „Niekończącej się opowieści”, „Bezbożników” i „Gwiezdnych wojen”, by z zupełnie innej, nowej perspektywy przyjrzeć się radzeniu sobie z życiowymi porażkami. Wszystko zilustrowane było świetnymi rysunkami nawiązującymi do kadrów z omawianych filmów.

fot. Dominik Musiałek

Michał Grosiak, który na co dzień zajmuje się edukacją filmową, wspierając i koordynując działania artystyczne młodych osób, zaprezentował film pt. „…który skrzywdziłeś…” zrealizowany przez młodzież w ramach prowadzonych przez niego zajęć filmowych w Pracowni Nowych Mediów w Radomiu. Po seansie przybliżył uczestnikom działania zespołu filmowego i plany na kolejne produkcje.

fot. Dominik Musiałek

Konferencja zakończyła się debatą, którą poprowadził Jarek Basaj. Do grona prelegentów dołączył też reżyser filmów dokumentalnych i nauczyciel historii Przemysław Bednarczyk. Jego prelekcja historyczno-filmoznawcza na temat zmagań żołnierzy pod Monte Casino poprzedziła późniejszy, przedpremierowy seans „Czerwonych maków” w Multikinie.

fot. Dominik Musiałek

Uczestnicy i uczestniczki spotkania docenili wartość merytoryczną wykładów – skupieni w trakcie prelekcji, na przerwach żywo dyskutowali z prelegentami na temat poruszanych zagadnień. Reprezentowali różne środowiska – organizacje pozarządowe, szkoły, wyższe uczelnie, kino, reżyserów i scenarzystów, miejskie instytucje kultury. Tym bardziej cieszy fakt, że w kwestiach dotyczących roli filmu w wychowaniu i w edukacji byli zgodni – profesjonalne przygotowanie nauczycieli i nauczycielek do wykorzystywania filmów w pracy z młodzieżą to kwestia kluczowa we współczesnym procesie kształcenia młodych ludzi.


Organizatorem konferencji było MSCDN Wydział w Radomiu.

Spotkanie współorganizowało Stowarzyszenie FILMFORUM.

Projekt Pracownia A35 współfinansuje Unia Europejska.

Partnerem wydarzenia było Multikino Radom.