Przejdź do treści

Co słychać w Warszawie – podsumowanie pierwszego etapu projektu „AUDIOWIZJE – Warsztaty Kreacji Audiowizualnej”

Co słychać w Warszawie – podsumowanie pierwszego etapu projektu „AUDIOWIZJE – Warsztaty Kreacji Audiowizualnej”

W kameralnej przestrzeni na warszawskim Muranowie uczestnicy projektu „AUDIOWIZJE – Warsztaty Kreacji Audiowizualnej” wsłuchiwali się z zainteresowaniem w wykłady prowadzone przez specjalistów w zakresie realizacji dźwięku w filmie oraz ekspertów badających wpływ dźwięku na nasze życie codzienne. Dwumiesięczny cykl wykładowy dobiegł końca. A już za chwilę – wiosną 2020 roku – uczestnicy chwycą w rękę mikrofony i kamery, by tworzyć własne filmy.

Wzrok jest dominującym zmysłem w odbiorze świata – zarówno tego rzeczywistego, codziennego, jak i filmowego, przedstawionego. I choć główna rola obrazu w ludzkiej percepcji jest bezdyskusyjna, dźwięk stanowi jego nieodzowne dopełnienie. Podświadomie budzi emocje i wprowadza nastroje. Niesie informację o wszystkim, co się dzieje wokół – poza kadrem lub polem widzenia. Świadomość jego roli w codziennym funkcjonowaniu oraz w odbiorze dzieła audiowizualnego stanowi pierwszy krok do tego, by wykorzystać potencjał stojący za tym środkiem wyrazu.

Ta częstokroć niedoceniana warstwa akustyczna stała się przedmiotem zainteresowania organizatorów, realizatorów, wykładowców i uczestników cyklu jesiennych wykładów „AUDIOWIZJE – Warsztaty Kreacji Audiowizualnej”. We wtorkowe jesienne popołudnia można było zaczerpnąć wiedzy dotyczącej różnych aspektów związanych z percepcją dźwięku i możliwości świadomego wykorzystania dźwięku w dziele audiowizualnym.

Organizatorzy wydarzenia zaprosili do udziału w projekcie grono doświadczonych specjalistów: Rafała Listopada (montażystę filmowego), Dorotę Nowocień (montażystkę dźwięku), dr Jacka Pająka (reżysera dźwięku, filmoznawcę, nauczyciela akademickiego), Małgorzatę Romanowską (specjalistkę w zakresie ekologii akustycznej) oraz Dorotę Gałan-Niedzielę (eksperta w zakresie prawa autorskiego z Fundacji Legalna Kultura).

W ramach wykładów przeanalizowano m.in. proces montażu i postprodukcji dźwięku w filmie, reguły dotyczące współdziałania dźwięku i obrazu w dziele audiowizualnym, omówiono profesjonalne źródła materiałów dźwiękowych oraz aspekty związane z prawem autorskim, a także poruszono zagadnienia teoretyczne dotyczące percepcji dźwięku czy tożsamości dźwiękowej poszczególnych miejsc i przestrzeni.

Drugi etap projektu odbędzie się wiosną 2020 roku. Wtedy młodzież zrealizuje własne utwory audiowizualne, w których dźwięk będzie odgrywał kluczową rolę. Nabór chętnych rozpocznie się już w lutym 2020 roku.

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie FILMFORUM.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.

Partnerami projektu są Fundacja ShalomStowarzyszenie Inicjatyw Społeczno-Kulturalnych STACJA MURANÓWFundacja LEGALNA KULTURA i Warsaw Soundscape Project.