O FILMFORUM
STATUT
tekst jednolity z dnia 12.09.2022 r.
STATUT
Stowarzyszenia FILMFORUM
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Stowarzyszenie nosi nazwę: Stowarzyszenie FILMFORUM (w dalszej części zwane FILMFORUM).
- Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej: FILMFORUM.
§2
FILMFORUM jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem osób fizycznych, zarejestrowanym w Sądzie Gospodarczym Rejestrowym i posiadającym osobowość prawną.
§3
- FILMFORUM działa na podstawie:
- ustawy Prawo o Stowarzyszeniach,
- ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie,
- niniejszego Statutu.
- Siedzibą FILMFORUM jest miasto Warszawa.
- FILMFORUM działa na terenie Rzeczpospolitej Polskiej oraz poza jej granicami w zakresie określonym obowiązującymi przepisami.
§4
FILMFORUM opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, jednakże do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§5
FILMFORUM może być członkiem związków, stowarzyszeń i organizacji o podobnych lub tych samych celach statutowych.
§6
Organami FILMFORUM są:
- Walne Zebranie Liderów;
- Komisja Rewizyjna;
- Zarząd.
Rozdział II
Cele i działalność statutowa FILMFORUM
§7
Celami FILMFORUM są:
- wypracowanie innowacyjnych form działalności kulturalnej, naukowej i edukacyjnej oraz kreowanie aktywności społecznej w tym zakresie;
- promocja twórczości artystycznej;
- wspieranie rozwoju twórczości filmowej;
- animowanie wydarzeń kulturalnych, naukowych oraz działań edukacyjnych;
- inicjowanie działań z zakresu edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych;
- wspieranie rozwoju polskiej i europejskiej produkcji filmowej;
- poszerzanie kręgu odbiorców polskiego kina;
- oddziaływanie na aktywność kulturalną społeczeństwa;
- promocja kina niezależnego;
- promocja młodych artystów;
- propagowanie twórczości filmowej za pośrednictwem sieci Internet oraz innych mediów;
- umożliwianie początkującym i utalentowanym filmowcom różnorodnych form prezentacji swoich dokonań;
- ochrona dziedzictwa kulturowego oraz gromadzenie i archiwizacja dorobku artystycznego filmowców;
- reprezentowanie interesów twórców wobec instytucji państwowych i samorządowych, organizacji społecznych
oraz firm prywatnych w Polsce i za granicą; - przeciwdziałanie i zapobieganie marginalizacji społecznej;
- aktywizacja młodzieży oraz lokalnych grup społecznych w zakresie rozwoju oraz popularyzacji kultury;
- wspieranie działań na rzecz rozwoju placówek edukacyjnych oraz nowoczesnych form nauczania;
- promocja innowacyjności;
- inicjowanie dialogu międzykulturowego oraz rozwijanie kontaktów i współpracy międzynarodowej;
- tworzenie warunków do rozwoju sektorów kreatywnych;
- animowanie działań z zakresu ekonomii kultury;
- tworzenie więzi pomiędzy uczestnikami sektorów kreatywnych, instytucjami, twórcami, pracownikami nauki, organizacjami pozarządowymi i przedsiębiorcami;
- wspomaganie inicjatyw inwestycyjnych, służących kulturze, nauce i edukacji;
- animowanie działalności naukowo-badawczej;
- wspieranie transferu osiągnięć kultury i nauki do praktyki gospodarczej;
- upowszechnianie wiedzy o Polsce, jej dziedzictwie kulturowym i bieżących inicjatywach artystycznych, naukowych
i edukacyjnych; - wspieranie działalności na rzecz rozwoju multimediów, technologii komputerowych oraz sieci Internet;
- wspieranie jednostek szczególnie uzdolnionych oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna i społeczna potrzebującym;
- wspieranie osób niepełnosprawnych oraz ułatwianie im dostępu do kultury, nauki i edukacji;
- wspieranie rozwoju osobistego, intelektualnego, twórczego oraz społecznego;
- działanie na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego;
- promocja i organizacja wolontariatu;
- działanie na rzecz podnoszenia kwalifikacji osób działających w sferze upowszechniania kultury i nauki;
- podejmowanie działań na rzecz integracji i życia w zjednoczonej Europie;
- realizowanie kreatywnych działań w obszarze polityki społecznej oraz profilaktyki społecznej, w tym profilaktyki uzależnień.
§8
FILMFORUM realizuje swoje cele poprzez:
- organizację, promocję i finansowanie przedsięwzięć kulturalnych, naukowych, społecznych i edukacyjnych;
- realizację festiwali, warsztatów, programów edukacyjnych, kursów, pokazów, wystaw, koncertów, konferencji, dyskusji i szkoleń;
- podnoszenie kwalifikacji osób działających w sferze upowszechniania kultury, nauki i edukacji;
- organizację produkcji filmowej;
- produkcję i realizację utworów służących celom statutowym FILMFORUM na wszelkich dostępnych nośnikach informacji;
- organizowanie i finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych, ze szczególnym uwzględnieniem przedsięwzięć opartych na zaawansowanych technologiach;
- współpracę z instytucjami, organizacjami oraz stowarzyszeniami w kraju i za granicą;
- finansowanie stypendiów i nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub działalność twórczą;
- wspólną realizację przedsięwzięć z innymi organizacjami społecznymi, naukowymi, oświatowymi, sektorem aktywności gospodarczej, środkami masowego przekazu oraz osobami i instytucjami deklarującymi chęć współpracy w realizacji celów statutowych FILMFORUM;
- wypowiadanie się w sprawach publicznych związanych z działalnością statutową FILMFORUM;
- organizowanie działalności placówek o charakterze edukacyjno-oświatowym, kulturalno-artystycznym i naukowym;
- tworzenie zasobów informacyjnych związanych tematycznie z celami statutowymi FILMFORUM.
§9
- FILMFORUM prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rzecz ogółu społeczności jako działalność pożytku publicznego. Działalność ta jest wyłączną statutową działalnością FILMFORUM.
- W zakresie celów i sposobów realizacji celów statutowych FILMFORUM może prowadzić działalność odpłatną pożytku publicznego i działalność nieodpłatną pożytku publicznego, obejmującą:
- działalność wydawniczą (PKD – dział 58),
- działalność związaną z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych
i muzycznych (PKD – dział 59), - działalność usługową w zakresie informacji (PKD – dział 63),
- badania naukowe i prace rozwojowe (PKD – dział 72),
- edukację (PKD – dział 85),
- pomoc społeczną bez zakwaterowania (PKD – dział 88),
- działalność twórczą związaną z kulturą i rozrywką (PKD – dział 90),
- działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałą działalność związaną z kulturą (PKD – dział 91),
- działalność sportową, rozrywkową i rekreacyjną (PKD – dział 93),
- działalność organizacji członkowskich (PKD – dział 94).
- Działalność pożytku publicznego FILMFORUM może być prowadzona zarówno jako działalność nieodpłatna, jak i jako działalność odpłatna z zastrzeżeniem wymogów przewidzianych w art. 8 i 9 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Rozdział III
Członkowie FILMFORUM, ich prawa i obowiązki
§10
Wyróżnia się cztery statusy członkostwa w FILMFORUM:
- Adept;
- Koordynator;
- Ekspert;
- Lider.
§11
- Adeptem może być pełnoletnia osoba fizyczna o pełnej zdolności do czynności prawnych, która przedłoży Zarządowi FILMFORUM deklarację członkowską w formie pisemnej.
- Nadanie statusu „Adepta” wymaga akceptacji Zarządu w formie uchwały.
- Złożenie deklaracji członkowskiej nie jest równoznaczne z decyzją o przyjęciu do FILMFORUM. Zarząd rozpatruje kandydaturę pod względem merytorycznym i ma prawo ją odrzucić bez podawania przyczyn. Kandydatowi przysługuje prawo odwołania się od decyzji Zarządu do Walnego Zebrania Liderów, którego decyzja jest ostateczna.
§12
- Koordynatorem może być pełnoletnia osoba fizyczna o pełnej zdolności do czynności prawnych, która wykaże się aktywną działalnością na rzecz FILMFORUM oraz przedłoży Zarządowi FILMFORUM wniosek o nadanie statusu „Koordynatora” w formie pisemnej.
- Nadanie statusu „Koordynatora” wymaga akceptacji Zarządu w formie uchwały.
- Złożenie wniosku o nadanie statusu „Koordynatora” nie jest równoznaczne z decyzją o przyznaniu tego statusu. Zarząd rozpatruje kandydaturę pod względem merytorycznym i ma prawo ją odrzucić bez podawania przyczyn. Kandydatowi przysługuje prawo odwołania się od decyzji Zarządu do Walnego Zebrania Liderów, którego decyzja jest ostateczna.
§13
- Ekspertem może być osoba fizyczna o uznanym dorobku w obszarze tematycznym zgodnym z celami statutowymi FILMFORUM, która zadeklaruje wsparcie merytoryczne lub organizacyjne działalności FILMFORUM oraz przedłoży Zarządowi FILMFORUM wniosek o nadanie statusu „Eksperta” w formie pisemnej.
- Nadanie statusu „Eksperta” wymaga akceptacji Zarządu w formie uchwały.
- Złożenie wniosku o nadanie statusu „Eksperta” nie jest równoznaczne z decyzją o przyznaniu tego statusu. Zarząd rozpatruje kandydaturę pod względem merytorycznym i ma prawo ją odrzucić bez podawania przyczyn. Kandydatowi przysługuje prawo odwołania się od decyzji Zarządu do Walnego Zebrania Liderów, którego decyzja jest ostateczna.
§14
- O status „Lidera” może ubiegać się osoba szczególnie zasłużona dla działalności FILMFORUM oraz działająca na rzecz kultury, nauki lub edukacji w ogóle, która przedłoży Zarządowi FILMFORUM wniosek o nadanie statusu „Lidera”
w formie pisemnej. - Nadanie statusu „Lidera” wymaga akceptacji Zarządu w formie uchwały.
- Złożenie wniosku o nadanie statusu „Lidera” nie jest równoznaczne z decyzją o przyznaniu tego statusu. Zarząd rozpatruje kandydaturę pod względem merytorycznym i ma prawo ją odrzucić bez podawania przyczyn. Kandydatowi przysługuje prawo odwołania się od decyzji Zarządu do Walnego Zebrania Liderów, którego decyzja jest ostateczna.
§15
Adept ma prawo do:
- uczestnictwa we wszystkich formach działalności FILMFORUM;
- zdobywania nowych doświadczeń w obszarze tematycznym zgodnym z celami statutowymi FILMFORUM pod opieką merytoryczną Koordynatorów, Ekspertów i Liderów;
- udziału w organizacji przedsięwzięć realizowanych przez FILMFORUM.
§16
Koordynator ma prawo do:
- uczestnictwa we wszystkich formach działalności FILMFORUM;
- wpływania na kierunki działalności FILMFORUM;
- samodzielnej koordynacji przedsięwzięć realizowanych przez FILMFORUM.
§17
Lider FILMFORUM ma prawo do:
- uczestnictwa we wszystkich formach działalności FILMFORUM;
- wpływania na kierunki działalności FILMFORUM;
- samodzielnej koordynacji przedsięwzięć realizowanych przez FILMFORUM;
- czynnego i biernego wyboru do władz FILMFORUM.
§18
Adepci, Koordynatorzy i Liderzy mają obowiązek:
- aktywnego uczestnictwa w działalności FILMFORUM;
- przestrzegania postanowień Statutu i uchwał władz FILMFORUM;
- regularnego opłacania składek członkowskich.
§19
Ekspert ma prawa i obowiązki Lidera FILMFORUM – z wyłączeniem §17 pkt. 4 i §18 pkt. 3.
§20
Członkostwo w FILMFORUM ustaje na skutek:
- skreślenia przez Zarząd w drodze uchwały, ze względu na nieuregulowanie składek członkowskich lub brak aktywności członkowskiej na rzecz FILMFORUM;
- dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie do Zarządu;
- wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz FILMFORUM lub działania na szkodę FILMFORUM.
§21
Od uchwały Zarządu w przedmiocie skreślenia lub wykluczenia przysługuje w terminie 30 dni od jej doręczenia, odwołanie
do Walnego Zebrania Liderów, którego uchwała jest ostateczna.
Rozdział IV
Walne Zebranie Liderów
§22
- Walne Zebranie Liderów jest Najwyższą władzą w FILMFORUM.
- W Walnym Zebraniu Liderów biorą udział wszyscy Liderzy z głosem stanowiącym oraz Koordynatorzy i Eksperci z głosem doradczym.
- W Walnym Zebraniu Liderów mogą uczestniczyć Adepci w charakterze obserwatorów.
§23
Do uprawnień Walnego Zebrania Liderów należy w szczególności:
- uchwalanie zmian statutu FILMFORUM;
- ustalenie kierunków działalności FILMFORUM;
- podejmowanie uchwał we wszelkich ważnych dla FILMFORUM sprawach nieuregulowanych statutem;
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu;
- powoływanie i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie odwołań członków FILMFORUM od uchwał Zarządu;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznego sprawozdania z działalności FILMFORUM (składającego się z rocznego sprawozdania finansowego oraz rocznego sprawozdania merytorycznego);
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej;
- rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Zarządowi po upływie kadencji;
- rozwiązanie FILMFORUM i podjęcie decyzji o przeznaczeniu jego majątku;
- określanie wiążących zaleceń dla Zarządu;
- odbieranie od kandydatów przed powołaniem na członków Komisji Rewizyjnej i Zarządu, oświadczeń o spełnieniu przez te osoby stawianych wymogów;
- rozpatrywanie innych spraw przedłożonych do rozstrzygnięcia Walnemu Zebraniu Liderów przez pozostałe organy FILMFORUM.
§24
- Walne Zebranie Liderów zwoływane jest co najmniej raz w roku.
- Informacja o zwołaniu Walnego Zebrania Liderów oraz Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Liderów, wraz z porządkiem obrad, powinna dotrzeć do członków FILMFORUM nie później niż na dwa tygodnie przed terminem zebrania.
§25
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Liderów zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na wniosek co najmniej 50% ogólnej liczby Liderów FILMFORUM,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Liderów winno być zwołane w terminie trzech miesięcy od wpłynięcia wniosku i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§26
Uchwały Walnego Zebrania Liderów zapadają zwykłą większością głosów przy obecności – w pierwszym terminie – co najmniej „50% + 1” liczby wszystkich Liderów lub – w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych.
Rozdział V
Komisja Rewizyjna
§27
- Komisja Rewizyjna jest organem kolegialnym FILMFORUM powołanym do sprawowania kontroli wewnętrznej
w Stowarzyszeniu. - Komisja Rewizyjna posiada uprawnienia inicjatywne i opiniodawcze.
- Komisja Rewizyjna w zakresie swojej działalności nie podlega Zarządowi.
§28
- Komisja Rewizyjna składa się z przynajmniej trzech członków. Wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej wybierani są
w odrębnych głosowaniach, przez Walne Zebranie Liderów. - Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego na swym pierwszym posiedzeniu, nie później niż w ciągu miesiąca od daty powołania Komisji Rewizyjnej.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa sześć lat.
§29
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa:
- z chwilą zakończenia kadencji,
- z chwilą podjęcia uchwały Walnego Zebrania Liderów o odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej,
- z chwilą doręczenia przez niego Zarządowi pisma o rezygnacji z uczestnictwa w Komisji Rewizyjnej,
- z chwilą śmierci.
- Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby:
- będące jednocześnie członkami Zarządu lub pozostające z nimi w stosunku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej, ścigane z oskarżenia publicznego
lub przestępstwo skarbowe.
§30
Do uprawnień i obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności FILMFORUM pod względem zgodności z przepisami prawa, statutem i uchwałami Walnego Zebrania Liderów;
- kontrola wewnętrzna działalności FILMFORUM, powziętych uchwał, umów, regulaminów i innych aktów celem wyeliminowania między innymi:
- nieuzasadnionego preferencyjnego traktowania w nich osób podejmujących decyzję, ich krewnych, bliskich oraz osób i instytucji z nimi związanych,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów FILMFORUM, wolontariusze lub pracownicy FILMFORUM oraz osoby im bliskie;
- obowiązek kontrolowania co najmniej raz w roku całokształtu działalności FILMFORUM;
- występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności FILMFORUM, w tym z wnioskami wynikającymi
z przeprowadzonych kontroli i żądanie wyjaśnień; - opiniowanie wieloletnich i rocznych programów działania FILMFORUM;
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych Komisji Rewizyjnej przez Zarząd;
- w razie potrzeby żądanie od Zarządu, członków, pracowników lub wolontariuszy złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw;
- w razie potrzeby żądanie zwołania posiedzenia Zarządu;
- w razie uznania za wskazane uczestniczenie członków Komisji Rewizyjnej w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym;
- żądanie zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Liderów w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków;
- przedstawianie Walnemu Zebraniu Liderów oceny działalności Zarządu oraz stawianie wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium;
- przedstawianie Walnemu Zebraniu Liderów sprawozdania ze swojej działalności;
- sporządzanie corocznych ocen działalności FILMFORUM i podawanie ich do wiadomości członków;
- delegowanie członków Komisji Rewizyjnej do uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§31
- Komisja Rewizyjna pracuje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej niż raz w roku. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej zwołuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej z własnej inicjatywy, na wniosek Zarządu lub na wniosek Walnego Zebrania Liderów.
- W posiedzeniach Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć przedstawiciele Zarządu z głosem doradczym.
§32
W przypadku ustąpienia bądź wykluczenia członka Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo uzupełnienia składu w drodze kooptacji do wysokości 1/3 liczebności składu pochodzącego z wyboru.
§33
Tryb pracy Komisji Rewizyjnej:
- uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności ponad połowy członków Komisji Rewizyjnej, w tym Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej lub Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej;
- posiedzenia Komisji Rewizyjnej prowadzi Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej. Przy równej liczbie głosów za i przeciw decyduje głos prowadzącego posiedzenie;
- członkowie Komisji Rewizyjnej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w tym organie zwrot uzasadnionych kosztów w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
Rozdział VI
Zarząd FILMFORUM
§34
- Organem wykonawczym FILMFORUM jest Zarząd.
- Wszyscy członkowie Zarządu FILMFORUM, w liczbie od dwóch do sześciu osób, wybierani są w odrębnych głosowaniach, przez Walne Zebranie Liderów.
- Podziału obowiązków między członków Zarządu dokonuje wybrany Zarząd na swym pierwszym posiedzeniu nie później niż w ciągu miesiąca od daty powołania Zarządu.
- Kadencja Zarządu trwa sześć lat.
§35
- Członkostwo w Zarządzie ustaje:
- z chwilą zakończenia kadencji,
- z chwilą podjęcia uchwały Walnego Zebrania Liderów o odwołaniu członka Zarządu,
- z chwilą doręczenia przez członka Zarządu pisma o rezygnacji z uczestnictwa w Zarządzie Walnemu Zebraniu Liderów,
- z chwilą śmierci.
- Funkcje członków Zarządu nie mogą być łączone z funkcjami w Komisji Rewizyjnej.
- Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane
z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§36
Do obowiązków Zarządu należy:
- kierowanie FILMFORUM zgodnie z postanowieniami statutowymi;
- reprezentowanie FILMFORUM na zewnątrz;
- organizowanie bieżącej działalności FILMFORUM;
- ustalanie wysokości składek członkowskich;
- zwoływanie Walnego Zebrania Liderów;
- przyjmowanie nowych członków FILMFORUM;
- nadawanie i odbieranie statusu członkostwa w FILMFORUM określonego w §10 Statutu;
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych;
- uchwalanie wieloletnich i rocznych programów działania FILMFORUM wraz budżetem;
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności FILMFORUM – rocznych sprawozdań finansowych i rocznych sprawozdań merytorycznych;
- ogłaszanie rocznych sprawozdań finansowych oraz podawanie do publicznej wiadomości rocznych sprawozdań merytorycznych z działalności FILMFORUM;
- zarządzanie majątkiem FILMFORUM, w tym przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów;
- ustalanie wysokości zatrudnienia oraz wielkości środków przeznaczonych na wynagrodzenia dla pracowników FILMFORUM.
§37
W przypadku ustąpienia bądź wykluczenia członka Zarządu w czasie trwania kadencji, Zarządowi przysługuje prawo uzupełnienia składu w drodze kooptacji do wysokości 1/3 liczebności składu pochodzącego z wyboru.
§38
Tryb pracy Zarządu:
- zebrania Zarządu mogą zostać zwołane na wniosek każdego z członków Zarządu,
- uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków Zarządu,
- zebrania Zarządu odbywają się co najmniej 3 razy w roku,
- Zarząd ma obowiązek umożliwić Komisji Rewizyjnej udział w posiedzeniach Zarządu.
§39
Do reprezentowania FILMFORUM i składania oświadczeń woli w imieniu FILMFORUM uprawniony jest każdy Członek Zarządu jednoosobowo.
Rozdział VII
Fundusze i majątek FILMFORUM
§40
Źródłami powstania majątku bądź dochodu FILMFORUM są:
- składki członkowskie;
- darowizny, spadki, zapisy i inne świadczenia od osób fizycznych i prawnych;
- dotacje, subwencje, granty, kontrakty, środki z funduszy publicznych;
- zlecenia usług;
- środki pochodzące z ofiarności prywatnej oraz zbiórki publiczne;
- wpływy z działalności statutowej FILMFORUM, dochody z majątku FILMFORUM, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje);
- dochody z działalności gospodarczej;
- nawiązki zasądzane na cel społeczny przez sądy.
§41
- Majątek FILMFORUM składa się z ruchomości i nieruchomości.
- Nabywanie i zbywanie nieruchomości wymaga uchwały Zarządu.
§42
Wysokość składek członkowskich uchwala Zarząd FILMFORUM.
§43
- FILMFORUM odpowiada za zobowiązania całym swoim majątkiem.
- FILMFORUM nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem FILMFORUM w stosunku do członków i pracowników FILMFORUM oraz osób, z którymi członkowie i pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa
w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”, - przekazywać majątku FILMFORUM na rzecz członków lub pracowników FILMFORUM oraz ich osób bliskich,
na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach, - wykorzystywać majątku FILMFORUM na rzecz członków lub pracowników FILMFORUM oraz ich osób bliskich
na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika
ze statutowych celów FILMFORUM, - dokonywać zakupu na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe, towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie lub pracownicy FILMFORUM oraz ich osoby bliskie.
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem FILMFORUM w stosunku do członków i pracowników FILMFORUM oraz osób, z którymi członkowie i pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa
- Wynagrodzenie FILMFORUM z tytułu prowadzenia działalności statutowej nie może być wyższe od tego jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności.
- Wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej nie może przekraczać 1,5 krotności przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Przez wynagrodzenie, o którym mowa powyżej rozumie się wynagrodzenie z tytułu świadczenia pracy lub usług, niezależnie od sposobu nawiązania stosunku pracy lub rodzaju i treści umowy cywilnoprawnej z osobą fizyczną.
§44
Oświadczenia woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych wymagają podpisu dowolnego członka Zarządu jednoosobowo.
Rozdział VIII
Działalność gospodarcza FILMFORUM
§45
Dochód z działalności gospodarczej FILMFORUM służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków FILMFORUM.
§46
- FILMFORUM prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie jako działalność dodatkową w stosunku do działalności statutowej, a nadwyżkę przychodów nad kosztami z niej przeznacza na działalność statutową.
- Przed rozpoczęciem działalności FILMFORUM jest zobowiązane do uzyskania właściwych zezwoleń lub koncesji dla tych rodzajów działalności gospodarczej, której podjęcie lub prowadzenie, zgodnie z obowiązującym prawem, jest uzależnione od ich otrzymania. Działalność taka zostanie podjęta przez FILMFORUM dopiero po uzyskaniu koncesji lub zezwolenia.
- FILMFORUM może wchodzić w spółki z osobami fizycznymi i prawnymi.
- Działalność gospodarcza FILMFORUM może być prowadzona w formie organizacyjnie wyodrębnionych zakładów
i innych jednostek organizacyjnych. - Zakres działania zakładów oraz zakres uprawnień pracowników i kierowników zakładów określi regulamin zakładu, uchwalony przez Zarząd.
- Zarząd ustala rozmiary zatrudnienia oraz wielkości środków przypadających na wynagrodzenie pracowników poszczególnych zakładów.
- Cały dochód FILMFORUM z działalności gospodarczej (nadwyżka przychodów nad kosztami) przeznaczany jest na działalność pożytku publicznego.
§47
Przedmiot działalności gospodarczej FILMFORUM stanowią:
- poligrafia i reprodukcja zapisanych nośników informacji (PKD – dział 18);
- handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi (PKD – dział 47);
- transport lądowy oraz transport rurociągowy (PKD – dział 49);
- działalność usługowa związana z wyżywieniem (PKD – dział 56);
- działalność związana z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalność powiązana (PKD
– dział 62); - działalność firm centralnych (head offices); doradztwo związane z zarządzaniem (PKD – dział 70);
- działalność w zakresie architektury i inżynierii; badania i analizy techniczne (PKD – dział 71);
- reklama, badanie rynku i opinii publicznej (PKD – dział 73);
- pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (PKD – dział 74);
- wynajem i dzierżawa (PKD – dział 77);
- działalność związana z zatrudnieniem (PKD – dział 78);
- działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej (PKD – dział 82).
Rozdział IX
Zmiany statutu i rozwiązanie FILMFORUM
§48
- Uchwały w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania się FILMFORUM, podejmuje Walne Zebranie Liderów większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej „50% + 1” liczby wszystkich Liderów.
- Zmiana Statutu może dotyczyć również zmiany celów FILMFORUM.
§49
W przypadku rozwiązania się FILMFORUM Walne Zebranie Liderów podejmie uchwałę o przeznaczeniu majątku FILMFORUM i powoła Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację FILMFORUM.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§50
- FILMFORUM używa pieczęci i wywiesza szyldy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- FILMFORUM może używać wyróżniającego go znaku graficznego oraz odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
- FILMFORUM może ustanawiać odznaki, nagrody, medale honorowe i inne odznaczenia oraz przyznawać je osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla FILMFORUM lub celów obranych przez FILMFORUM.
§51
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania przez Sąd Rejonowy właściwy dla siedziby FILMFORUM.