NOWATORSKIE MODELE PRODUKCJI FILMOWEJ - publikacja na temat roli producenta kreatywnego w procesie realizacji filmu
Podejście do roli producenta w Polsce od kilku lat ulega zmianie. Nowe pokolenie producentów stara się łączyć cele biznesowe i artystyczne, wkładając w realizacje filmu nie tylko doświadczenie menadżerskie, ale również swoją wrażliwość i gust artystyczny. Dzięki bezpłatnej publikacji INTERFILMLAB 4.0, stanowiącej syntezę wiedzy eksperckiej, można zapoznać się z kompleksową spojrzeniem na rolę producenta kreatywnego w realizacji dzieła filmowego.
Projekt INTERFILMLAB 4.0 był realizowany podczas 7. edycji WAMA Film Festival w Olsztynie oraz w trakcie CINEMAFORUM – 19. Międzynarodowego Forum Filmów Krótkometrażowych w Warszawie.
INTERFILMLAB 4.0 to kolejna edycja przedsięwzięcia poświęconego unikalnym zagadnieniom z zakresu produkcji filmowej, uznawanym za deficytowe przez ośrodki edukacji filmowej w Polsce. Projekt był skierowany do młodych polskich filmowców, przede wszystkim producentów i reżyserów, ale także osób planujących rozwój zawodowy w takich specjalizacjach jak agent sprzedaży, czy dystrybutor filmowy. Podczas wydarzeń uczestnicy poszerzyli wiedzę na temat funkcjonowania międzynarodowego rynku filmowego oraz możliwości wzmocnienia potencjału eksportowego polskiego kina już na etapie rozwoju projektów filmowych i planowania produkcji, a nie – jak to zazwyczaj bywa – dopiero na etapie promocji gotowego filmu.
W ramach projektu odbyły się wykłady, debaty, spotkania z ekspertami oraz praktyczne zajęcia warsztatowe. W gronie ekspertów i wykładowców INTERFILMLAB 4.0 znaleźli się m.in.: Laura Abbaleo (Kalat Nissa Film Festival – Włochy), dr hab. Marcin Adamczak (Velvet Spoon), Leszek Bodzak (Aurum Film), Michał Chaciński (Gigant Films), Marlena Gabryszewska (Stowarzyszenie Kin Studyjnych), Joyce Grech (Malta Film Foundation – Malta), Aneta Hickinbotham (Aurum Film), Błażej Hrapkowicz (Filmforum), Magdalena Kamińska (Balapolis), Paweł Kosuń (Centrala Film), Karim Kourani (Kinographe – Francja), Jan Kwieciński (Akson Studio), Aleksandra Leszczyńska (La Polaca Productions), Anna Limbach-Uryn (Kino Świat, Canal+), Wiola Łabędź (No Drama Production), Joanna Malicka (34Film!), Katarzyna Malinowska (Studio Munka-SFP), Jan Naszewski (New Europe Film Sales), dr Michał Oleszczyk (Filmforum), Natasza Parzymies (Warszawska Szkoła Filmowa), Małgorzata Prociak (ZK Studio), Marta Sikorska (Filmforum), Agata Szymańska (Balapolis), Joanna Szymańska (SHIPsBOY, Atelier Scenariuszowe) oraz dr Anna Wróblewska (Instytut KOSMOPOLIS).
Podsumowanie kilkumiesięcznego cyklu edukacyjnego stanowi opracowana przez Alberta Kicińskiego publikacja „INTERFILMLAB 4.0 – wdrażanie nowatorskich modeli produkcji filmowej zwiększających potencjał eksportowy polskiego kina”. Autor omawia najważniejsze zagadnienia związane z rolą producenta kreatywnego przy realizacji dzieła filmowego. Świadomy producent w dzisiejszych czasach stara się już na etapie developmentu zaplanować drogę filmu, określając jego potencjał (artystyczny czy komercyjny) oraz możliwości dystrybucji na arenie międzynarodowej. Korzystając z kompetencji agenta sprzedaży współtworzy strategię promocyjną filmu i określa jego potencjalnych odbiorców. Współcześni producenci mają świadomość jak ważny jest marketing, dbają o zaznaczenie swojej obecności na rynku międzynarodowym, budują brand filmu, reżysera, swojej firmy producenckiej, a co za tym idzie również polskiej kinematografii. Publikacja zawiera obszerny zbiór refleksji, doświadczeń i obserwacji, którymi podzielili się z uczestnikami projektu INTERFILMLAB 4.0 czołowi polscy producenci kreatywni, eksperci międzynarodowego rynku filmowego oraz specjaliści w zakresie dystrybucji i międzynarodowej sprzedaży filmów.
Publikacja dostępna jest bezpłatnie pod poniższym linkiem:
Organizatorem projektu INTERFILMLAB 4.0 jest Instytut KOSMOPOLIS Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji.
Projekt „INTERFILMLAB 4.0 – wdrażanie nowatorskich modeli produkcji filmowej zwiększających potencjał eksportowy polskiego kina” zrealizowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.