Przejdź do treści

Podsumowujemy warsztaty „ABC PRACY Z KAMERĄ”

Warsztaty „ABC PRACY Z KAMERĄ” były nie tylko kursem filmowym, ale także lekcją społecznej wrażliwości

W pierwszym tygodniu lipca, w ramach Ogólnopolskich Spotkań Filmowych KAMERALNE LATO w Radomiu odbyły się warsztaty dla młodych filmowców „ABC Pracy z Kamerą”. Jak wyglądały zajęcia i czego nauczyli się uczestnicy?

Festiwal KAMERALNE LATO od początku swego istnienia stara się zwrócić uwagę mieszkańców Mazowsza na palące problemy społeczne regionu. Nie inaczej było podczas tegorocznej edycji wydarzenia. Dzięki warsztatom „ABC Pracy z Kamerą”, młodzież mogła nie tylko poznać tajniki branży filmowej i pracować na najlepszym sprzęcie, ale także nauczyć się wykorzystywać obraz i dźwięk do przekazania ważnych społecznie treści.

PIERWSZE SPOTKANIE UCZESTNIKÓW

Warsztaty rozpoczęły się 4 lipca – dzień po oficjalnej inauguracji festiwalu. Oprócz omówienia planu tygodniowych zajęć filmowych, uczestnicy mieli także okazję wziąć udział w zajęciach dotyczących profilaktyki Covid-19, zorganizowanych dzięki uprzejmości Radomskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego. Pracownik Pogotowia Ratunkowego zwrócił szczególną uwagę na kwestie bezpieczeństwa podczas pracy w grupie w związku z pandemią oraz omówił podstawy pierwszej pomocy i zasady zachowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia któregoś z uczestników warsztatów.

Pierwszego dnia warsztatowicze wzięli udział w dwóch spotkaniach z ekspertami. Wykład „Społeczne funkcje sztuki filmowej” poprowadził realizator filmowy Marek Pawlikowski. Praktyczne zajęcia z tworzenia scenariusza filmowego prowadziła reżyserka Anna Morawiec. Zajęcia były wstępem do prac nad własnymi etiudami filmowymi, które uczestnicy mieli przygotować pod koniec trwania warsztatów.

FILMOWA BURZA MÓZGÓW

Kolejny dzień zaczął się dla warsztatowiczów bardzo intensywnie. Robert Gajzler i Marek Pawlikowski przeprowadzili młodych adeptów sztuki filmowej przez meandry niełatwego zadania, jakim jest realizacja obrazu filmowego. Dzięki doświadczeniu i umiejętnościom trenerskim prowadzących, uczestnicy szybko przyswoili podstawy warsztatu filmowego. W drugiej części dnia byli już gotowi, aby w grupach zadaniowych przygotować pomysły na projekty filmowe. Był to nie tylko sprawdzian kompetencji, które nabyli podczas zajęć teoretycznych, ale także doskonały test umiejętności dotyczących pracy w grupie.

Trzeci dzień  warsztatów upłynął uczestnikom na realizacji ćwiczeń filmowych. Pod czujnym okiem opiekunów mieli szansę przekonać się czy omawiane wcześniej pomysły mają szansę powodzenia. Była to także intensywna praca ze sprzętem filmowym, z którym większość uczestników zaznajomiła się po raz pierwszy w życiu. Każdy z warsztatowiczów otrzymał konkretne zadania na planie filmowym, gdzie mógł wdrażać w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności.

WARSZTATY Z PROFESJONALISTAMI

8 lipca nastąpił jeden z najbardziej wyczekiwanych przez uczestników elementów warsztatów – spotkania z gwiazdami kina. Aktorka i ambasadorka festiwalu Anna Mucha prowadziła zajęcia
„Aktor na planie filmowym”. Młodzi ludzie mieli szansę stanąć oko w oko z kamerą i przekonać się, jak niełatwe jest to zadanie. Anna Mucha skrupulatnie wyłapywała wszelkie niedociągnięcia
i udzielała uczestnikom wskazówek, pomocnych w pracy na planie. Warsztatowicze mogli przekonać się, że w pracy przed kamerą liczy się każdy gest, spojrzenie i słowo.

Doświadczony montażysta filmowy – Marcin Kot Bastkowski prowadził zajęcia z montażu i postprodukcji. To spotkanie również miało bardzo praktyczny wymiar. Bastkowski bazował na materiałach filmowych, przy których pracował. Warsztatowicze mogli obejrzeć surowy materiał, a następnie gotowe, zmontowane sceny z serialu „MŁODY PIŁSUDSKI” oraz fragmenty filmu Janusza Kondratiuka – „JAK PIES Z KOTEM”. Na koniec wykładowca pokazywał fragmenty własnych reklam oraz trailerów, prezentując uczestnikom zasady montażu krótkich form wizualnych. Bastkowski akcentował szczególnie rolę współpracy montażysty z reżyserem. Podkreślał, że to ten pierwszy decyduje o rytmie i tempie każdego dzieła. Musi mieć własną wizję ale też respektować wytyczne reżysera. Po intensywnych zajęciach praktycznych z profesjonalistami  uczestnicy mieli okazję po raz kolejny pracować w grupie nad własnymi projektami filmowymi.

CZAS NA POSTPRODUKCJĘ

Cały kolejny dzień upłynął na montażu i postprodukcji zrealizowanych materiałów w Pracowni Nowych Mediów w Radomiu. Młodzi ludzie mieli okazję przekonać się, że jest to jeden z najbardziej pracochłonnych i żmudnych elementów tworzenia materiału filmowego.

WIELKI FINAŁ

Uroczysta prezentacja stworzonych przez uczestników etiud filmowych miała miejsce ostatniego dnia festiwalu. W Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” warsztatowicze zgromadzili się, aby obejrzeć krótkie formy filmowe zrealizowane w minionym tygodniu.

MASKI

Grupa, której opiekunem artystycznym był Robert Gajzler stworzyła poruszającą etiudę pt. „Maski”. Młodzi twórcy poruszyli niezwykle ważki temat, jakim jest odgrywanie społecznie oczekiwanych ról przez współczesnych nastolatków. Chęć wpasowania się w grupę rówieśniczą oraz próba nieodstawania od reszty przynosi czasem tragiczne skutki związane z nadużywaniem alkoholu. Należy podkreślić nie tylko niezwykle wysoką jakość powstałej etiudy, ale także świetną grę aktorską uczestników projektu.

HORYZONT MIŁOŚCI

Druga etiuda, powstała pod opieką artystyczną Marka Pawlikowskiego pt. „Horyzont miłości” skupiła się na problemie braku emocjonalnej dojrzałości wśród nastolatków i zagrożeniach z tym związanych. To historia dwójki zakochanych w sobie młodych ludzi, którzy niedługo po pierwszych doświadczeniach seksualnych dowiadują się, że zostaną rodzicami. W filmie nie pada ani jedno słowo, widz sam ma szansę wyciągnąć wnioski. Ważną rolę w etiudzie pełni także muzyka.

Krótkie filmy stworzone przez uczestników warsztatów „ABC Pracy z Kamerą” nie tylko wskazują na wielki potencjał artystyczny młodych ludzi, ale przede wszystkim poruszają wrażliwością, dojrzałością i trafnością spostrzeżeń.

Uroczysta gala była również momentem podsumowań i pożegnań – z koleżankami, kolegami oraz mentorami. Nie obyło się bez wzruszeń. Wszyscy uczestnicy zgodnie podkreślali, że udział
w warsztatach był wspaniałą przygodą. Wielu z nich deklarowało, że będą starali się dalej rozwijać zdobyte umiejętności.

Warsztaty zrealizowano w ramach Mazowieckiego Programu Profilaktyki Społecznej KAMERALNE LATO, którego współorganizatorem jest Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej a instytucją finansującą Samorząd Województwa Mazowieckiego.

Głównym organizatorem Ogólnopolskich Spotkań Filmowych jest Stowarzyszenie FILMFORUM.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Festiwal współfinansują: Miasto Radom i Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Sponsorem Festiwalu jest Ambasada USA w Warszawie.

Współorganizatorami wydarzenia są: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej oraz ŁAŹNIA – Radomski Klub Środowisk Twórczych i Galeria.

Partnerami edukacyjnymi wydarzenia są: American Corner Radom, Miejski Ośrodek Kultury AMFITEATR, Kuźnia Artystyczna – Pracownia Nowych Mediów, Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta i Education USA.

Festiwal organizowany jest we współpracy z partnerami branżowymi: Stowarzyszeniem Filmowców Polskich, Mazowieckim Instytutem Kultury i Mazovia Warsaw Film Commission.

Partnerami organizacyjnymi festiwalu są: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej ELEKTROWNIA w Radomiu, Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu oraz Hufiec ZHP Radom-Miasto.

Partnerem logistycznym festiwalu jest KIA Plejada.

Towarzyszące Festiwalowi działania edukacyjne wspiera Program Unii Europejskiej ERASMUS+.

Projekt „SCRIPTMARKET.PRO – networking młodej branży filmowej (2. edycja)” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.