Przejdź do treści

Wystartowała 9. edycja programu MASTERCLASS – Szkoła Filmowania

masterclass

Wystartowała 9. edycja programu MASTERCLASS – Szkoła Filmowania

W ramach pierwszego etapu 9. edycji programu „MASTERCLASS – Szkoła Filmowania” uczestnicy warsztatów spotkają się z doświadczonymi filmowcami reprezentującymi różne profesje. Praktycy i eksperci w swoich dziedzinach przedstawią im charakterystykę pracy scenarzysty, reżysera, operatora, montażysty i aktora filmowego (z perspektywy reżysera castingu).

Towarzyszący tegorocznej edycji CINEMAFORUM pierwszy etap realizacji projektu „MASTERCLASS – Szkoła Filmowania” to cykl wykładów wprowadzających uczestników w zagadnienia teoretyczne związane ze sztuką filmową. Eksperci poruszą w jego trakcie takie zagadnienia jak: dramaturgia i zasady pracy nad scenariuszem filmowym, wizualność filmu i reguły realizacji obrazu filmowego, praca aktora przed kamerą i budowanie psychologii postaci, warsztat reżysera filmowego i kreowanie filmowej opowieści oraz struktura narracyjna i budowanie rytmu filmu na etapie montażu.

Poniżej prezentujemy harmonogram wykładów.

3 listopada, godzina 17:00
Aktorstwo filmowe z perspektywy reżysera castingu | Spotkanie z Pauliną Krajnik

Paulina Krajnik to reżyserka castingu z dziesięcioletnim doświadczeniem w zawodzie, która od lat współtworzy obsady filmów i seriali polskich oraz międzynarodowych. Współzałożycielka i członkini Zarządu Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Castingu. Członkini Casting Society of America.

W jej filmografii znajdują się produkcje cenione przez krytyków i nagradzane na festiwalach. Szczególne uznanie zdobyły współtworzone przez nią debiuty fabularne, takie jak „Dziewczyna z szafy” (reż. Bodo Kox), „Nina” (reż. Olga Chajdas), „Inni Ludzie” (reż. Aleksandra Terpińska), „Prime Time” (reż. Kuba Piątek) czy „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” (reż. Mateusz Rakowicz). Współpracowała także z Agnieszką Holland, Jerzym Skolimowskim, Kasią Adamik i Agnieszką Smoczyńską.

Jest laureatką Nagrody im. Weroniki Migoń dla Reżyserki najlepszej obsady filmowej w 2019 roku za film „Nina”. Od 2021 roku pracuje ze studentkami i studentami Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, prowadząc zajęcia fakultatywne “Przygotowanie do castingu”.

3 listopada, godzina 19:00
Warsztat scenarzysty filmowego | Spotkanie z Marcinem Ciastoniem

Marcin Ciastoń to absolwent lingwistyki stosowanej i scenariopisarstwa. Zwycięzca nagrody za scenariusz filmu „Hiacynt” podczas 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Współautor scenariusza do filmu „Detektyw Bruno” (wyróżnienie dla scenariusza w konkursie Script Pro, nagroda główna w konkursie Script Wars, Złote Lwiątka dla filmu podczas 47. FPFF w Gdyni). Scenarzysta filmu „Wyrwa” na podstawie powieści Wojciecha Chmielarza, który będzie miał premierę w 2023 roku. Obecnie w produkcji znajduje się współtworzony i pisany przez niego serial Canal+ „Strange Angels”.

4 listopada, godzina 17:00
Montaż filmowy | Spotkanie z Rafałem Listopadem

Montażysta i pedagog, członek Europejskiej Akademii Filmowej (EFA), Polskiej Akademii Filmowej (PAF) i członek Polskiego Stowarzyszenia Montażystów (PSM). Absolwent, a obecnie wykładowca łódzkiej filmówki. Autor montażu nagradzanych w kraju i za granicą filmów fabularnych, takich jak „25 lat niewinności. Sprawa Tomasza Komendy”, „Strzępy”, „Niewinność”; dokumentalnych („Cudze listy”, „Poste Restante” i „Abuharaz”) oraz seriali „Rojst”, „Rojst’97” i „Wielka woda”.

Laureat licznych nagród za najlepszy montaż, m.in. Polskiej Nagrody Filmowej za „25 lat niewinności”. Zdobywca Nagrody im. Jana Machulskiego za całokształt działań na rzecz Polskiego Kina Niezależnego.

4 listopada, godzina 19:00
Reżyseria filmowa | Spotkanie z Jagodą Szelc

Reżyserka i scenarzystka. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu i Wydziału Reżyserii w Szkole Filmowej w Łodzi. Stypendystka Ministra Kultury i Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach. Jej filmy były pokazywane na takich festiwalach, jak: Berlinale, Karlove Vary, Hot Docs, Cannes Short Corner, Nowe Horyzonty czy Brooklyn Film Festival. Jej krótka fabuła „Taki pejzaż” zdobyła główną nagrodę dla filmu studenckiego – Złotą Kijankę na Camerimage Film Festival (2013).

Zadebiutowała filmem „Wieża. Jasny dzień” w 2017 roku. Obraz zdobył nagrodę za najlepszy debiutu i scenariusz na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych oraz wiele innych międzynarodowych nagród. W 2018 roku została laureatką Paszportów Polityki. W tym samym roku ukończyła swój drugi pełnometrażowy film „Monument” (nagroda specjalna na 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych).

Wykłada reżyserię filmu fabularnego w Szkole Filmowej w Łodzi oraz pracę z kamerą na Wrocławskiej AST. 

6 listopada, godzina 17:00
Realizacja obrazu filmowego | Spotkanie z Arkadiuszem Tomiakiem

Absolwent Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej PWST w Łodzi. Członek Europejskiej Akademii Filmowej (EFA), a w latach 2015 – 2019 przewodniczący Stowarzyszenia Autorek i Autorów Zdjęć Filmowych (PSC).

Autor zdjęć do takich filmów, jak: „Bez skrupułów” i „Solid Gold” Jacka Bromskiego, „Czarny mercedes”, „Kołysanka” i „Volta” Juliusza Machulskiego, „Ja teraz kłamię” i „Zero” Pawła Borowskiego, „Zaćma” Ryszarda Bugajskiego, „Sęp” Eugeniusza Korina, „Cisza” Michała Rosy czy „Enen” Feliksa Falka. Pracował również przy międzynarodowych produkcjach, m.in. „Within the Whirlwind” oscarowej reżyserki Marleen Gorris, a także na planach seriali „Ludzie i bogowie” Bodo Koxa oraz „1983” Agnieszki Holland i Kasi Adamik.

Zdobywca kilkunastu czołowych polskich nagród filmowych. Wielokrotny laureat nagród na festiwalu w Gdyni za najlepsze zdjęcia do filmów, takich jak „Daleko od okna”, „Karbala”, „Symetria”, „Statyści”, „Palimpsest” oraz „Obława”. Za pracę przy ostatnim z tytułów otrzymał także Nagrodę Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych. Jednym z najnowszych filmów, w których można zobaczyć jego zdjęcia, jest „Jazz Outsider” w reżyserii Janusza Majewskiego.

Wszystkie spotkania prowadzi Łukasz Adamski.

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.