Warsztaty #followme zmieniły Radom w międzynarodowy plan filmowy
Praca na międzynarodowym planie filmowym, liczne przyjaźnie, zdobycie wielu nowych umiejętności i możliwość wpisania do portfolio własnej etiudy filmowej – uczestnicy projektu #followme – Youth Movement for Social Change, wyjechali z Radomia z niezwykłe cennymi doświadczeniami!
Międzynarodowe warsztaty filmowe #followme odbywały się w Radomiu w dniach 4-10 lipca 2021 roku dzięki wsparciu Programu Unii Europejskiej Erasmus+. 60 uczestników z Polski, Włoch, Niemiec i Francji miało unikalną szansę realizować własne projekty filmowe, którymi były reklamy społeczne. W projekcie brały udział instytucje partnerskie – Kinographe (Francja), Associazione Cinematografica e Culturale LABORATORIO DEI SOGNI (Włochy), Offener Kanal Magdeburg (Niemcy) oraz Education USA (USA). Uczestnicy pracowali wspólnie z doświadczonymi mentorami – Anną Morawiec, Piotrem Dylewskim, Karimem Kouranim i Jakubem Bastkowskim. Młodzież, która przybyła do Radomia miała już wcześniej okazję realizować pierwsze filmowe projekty. Pomoc i uwagi opiekunów grup okazały się jednak niezwykle cenne.
Reklamy społeczne z misją
Pierwsze spotkanie uczestników miało miejsce w Kamienicy Deskurów, historycznym obiekcie w zabytkowej części Radomia. Po oficjalnym otwarciu i powitaniu przez organizatorów młodzi filmowcy odebrali pakiety powitalne. Następnie liderzy grup wylosowali tematy, jakim warszatowicze mieli poświęcić swoje reklamy społeczne. Uczestnicy zgodnie podkreślali, że problemy społeczne, takie jak: hejt, przemoc, mowa nienawiści, uzależnienia to zagadnienia niezwykle ważne dla młodego pokolenia. Często nie mają oni bowiem możliwości podzielenia się ze swoimi rodzicami czy opiekunami refleksjami na temat wymienionych zjawisk. Twórcza praca nad materiałami filmowymi zapowiadała się zatem nie tylko jako okazja do ćwiczeń nad warsztatem filmowym, ale także możliwość dyskusji nad ważkimi społecznymi problemami.
Konsultacje z profesjonalistami
Kolejny dzień zajęć poświęcony był przede wszystkim na opracowanie scenariuszy dla tworzonych w grupach reklam społecznych. Uczestnicy warsztatów #followme spotkali się z reżyserem filmowym Piotrem Dylewskim, z którym omówili podstawowe reguły budowy scenariusza filmu reklamowego. Dylewski podkreślał, że współczesne reklamy są swego rodzaju sztuką, a dobrze zrealizowane potrafią budzić emocje równie silne, jak pełnometrażowe obrazy. Następnie dzięki wskazówkom mentorów uczestnicy mogli nauczyć się, jak z powstałej podczas burzy mózgów mapy pomysłów, stworzyć jeden spójny tekst, który stanie się drogowskazem dla aktorów, reżysera i montażysty. Po zajęciach dotyczących „Script Doctoringu” Robert Gajzler poprowadził praktyczne warsztaty z realizacji obrazu filmowego. Uczestnicy mogli nauczyć się obsługiwać profesjonalny sprzęt, który używany jest na największych planach zdjęciowych na świecie.
Trzeciego dnia warsztatów młodzi filmowcy skupili się na ćwiczeniach związanych z realizacją dźwięku. Swoją wiedzą z uczestnikami podzielił się realizator dźwięku Mateusz Irisik, laureat Orła – nagrody Polskiej Akademii Filmowej za reżyserię dźwięku do filmu „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy”. Ekspert opowiedział uczestnikom o fundamentalnych zasadach przy pracy nad dźwiękiem w filmie.
Film jako nowoczesne narzędzie profilaktyki społecznej i edukacji
W programie znalazła się również debata „Film jako nowoczesne narzędzie profilaktyki społecznej i edukacji”. Gośćmi wydarzenia byli specjaliści z zakresu tworzenia innowacyjnych działań w zakresie edukacji i profilaktyki społecznej – dr Andrzej Gołębiowski, Beata Domaszewicz, kom. Justyna Stanik-Rybak, Łukasz Gierek, Jarosław Basaj, Magdalena Dygała, Bartosz Bednarczyk oraz Przemysław Bednarczyk. Zaproszeni specjaliści opowiedzieli o prowadzonych przez siebie działaniach oraz pracy w zakresie edukacji społecznej. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać wskazówek ekspertów przed ostatecznym rozpoczęciem prac nad własnymi reklamami społecznymi.
Praca na planie
Kolejne dwa dni warsztatowicze spędzili na planach filmowych. Podczas realizacji zdjęć korzystali z przestrzeni miejskich w Radomiu, a także ośrodków kulturalnych miasta. Ostatni dzień projektu poświęcony był montażowi i postprodukcji zrealizowanych filmów reklamowych. Uczestnicy mieli okazję współpracować z kolorystami, dźwiękowcami i montażystami w profesjonalnym studiu Pracowni Nowych Mediów w Radomiu.
Etiudy warsztatowe są już dostępne online!
Ostateczne efekty prac młodych filmowców zaprezentowano podczas uroczystej gali wieńczącej intensywny tydzień prac. Wydarzenie miało miejsce w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”. Teraz są także dostępne online.
Silence hides violence
Grupa #FOLLOWME-1 stworzyła reklamę pt. „Silence hides violence” („Cisza kryje przemoc”). Bohaterem filmu jest młody człowiek, który w zaciszu swojej kuchni przygotowuje sobie posiłek. W pewnym momencie zza ściany dobiegają krzyki, ktoś wyraźnie jest w niebezpieczeństwie i potrzebuje pomocy. Jednak bohater nie reaguje i spokojnie kontynuuje krojenie warzyw. Reklama zwraca uwagę na powszechne zjawisko ignorowania przez społeczeństwo przejawów przemocy i agresji, które dzieją się wokół nas i zachęca do tego, by zdecydowanie reagować w podobnych sytuacjach.
It’s a joke
Uczestnicy z grupy #FOLLOWME-2 stworzyli reklamę pt. „It’s a joke” („To tylko żart”) skupiająca się na problemie mowy nienawiści. Akcja filmu rozgrywa się podczas stand-upu. Performerka przekracza jednak cienką linię, w której żart przeradza się w kpinę z jednego z uczestników występu. Hasło wieńczące materiał brzmi „Stand-up against hate speech” nawołując widzów do sprzeciwiania się przejawom mowy nienawiści.
CYBERBULLYING 2021: 5 STARS
Młodzi adepci sztuki filmowej z grupy #FOLLOWME-3 nagrali materiał pt. „CYBERBULLYING 2021: 5 STARS” („CYBERPRZEMOC 2021: 5 GWIAZD”). Aktorzy wcielają się w popularne osoby ze świata show-biznesu, które czytają hejterskie komentarze na swój temat i w zabawny sposób odpowiadają ich autorom. Twórcy reklamy podkreślają, że każdy ma prawo do wyrażania swoich opinii w sieci pod warunkiem, że nie krzywdzą one innych ludzi.
Everyday’s Work
Reklama społeczna nagrana przez warsztatowiczów z grupy #FOLLOWME-4 nosi tytuł „Everyday’s Work” („Codzienna praca”). Dwuminutowy materiał pokazuje, jak łatwo jest wpaść w sidła nałogu i jak niewinnie zaczynają się jego początki. W materiale pojawia się tylko jedna aktorka, nie pada żadne zdanie, żadne słowo. To, co dzieję się z bohaterką doskonale podkreśla wybrana przez twórców muzyka. W końcowej scenie pojawia się numer telefonu zaufania dla osób szukających pomocy w uzależnieniu.
The Nosedive
Uczestnicy grupy #FOLLOWME-4 stworzyli jeszcze jeden, dłuższy materiał pod tytułem „The Nosedive” („Skok na główkę”) także poświęcony tematowi używek. Młodzi twórcy postanowili poruszyć w nim wątek przyczyn, dla których ludzie wpadają w szpony nałogu. Często są w życiowym „dołku”, czują się nieszczęśliwi i osamotnieni. Sytuację tę wykorzystują wówczas osoby zajmujące się np. handlem zakazanymi substancjami, obiecując szybką ucieczkę od problemów.
Młodzieżowy ruch na rzecz zmiany społecznej
Krótkie formy filmowe stworzone przez uczestników warsztatów #followme – Youth Movement for Social Change nie tylko wskazują na wielki potencjał artystyczny młodych ludzi, ale przede wszystkim poruszają wrażliwością, dojrzałością i trafnością spostrzeżeń. Stanowią głos młodego pokolenia, które opowiada się przeciwko niekorzystnym zjawiskom społecznym i podejmuje kroki, aby im przeciwdziałać.
Uroczysta gala, podczas której filmy stworzone przez uczestników wymiany zostały zaprezentowane na profesjonalnym ekranie kinowym – była również momentem podsumowań i pożegnań – z koleżankami, kolegami oraz mentorami. Nie obyło się bez wzruszeń. Wszyscy uczestnicy zgodnie podkreślali, że udział w warsztatach pozwolił im rozwinąć twórcze umiejętności, a także pozwolił zdobyć cenne doświadczenie w pracy w międzynarodowej grupie.
Dziękujemy serdecznie wszystkim warsztatowiczom, ekspertom oraz instytucjom, bez których ten projekt nie mógłby się odbyć
Projekt “#followme – Youth Movement for Social Change”
jest realizowany przy wsparciu Programu Unii Europejskiej ERASMUS+.
Organizatorem projektu jest Stowarzyszenie FILMFORUM.
Partnerami projektu są:
Kinographe Association (Francja),
Associazione Cinematografica e Culturale LABORATORIO DEI SOGNI (Włochy),
Offener Kanal Magdeburg (Niemcy)
oraz Education USA (USA).
Warsztaty odbyły się we współpracy z Pracownią Nowych Mediów
przy Miejskim Ośrodku Kultury „Amfiteatr” w Radomiu.