Przejdź do treści

Podsumowanie sekcji branżowej 17. edycji KAMERALNEGO LATA

Podczas 17. KAMERALNEGO LATA eksperci branży filmowej przedstawili młodym filmowcom zmiany zachodzące na rynku audiowizualnym. W programie znalazły się wykłady, warsztaty i debaty tematyczne.

Branża filmowa zmienia się dynamicznie, a stałe elementy w tej układance są rzadkością. Podczas SCRIPTMARKET.PRO, sekcji branżowej KAMERALNEGO LATA, eksperci przybliżyli uczestnikom realia produkcji filmowej w 2024 roku. Bogaty program wydarzenia dostarczył inspiracji i praktycznej wiedzy o najnowszych trendach w przemyśle audiowizualnym.

Case Study: „Ultima Thule”

Jednym z najbardziej pouczających elementów tegorocznego programu było case study filmu „Ultima Thule”, które przeprowadzili twórcy filmu – Klaudiusz Chrostowski i Michał Rytel-Przełomiec. Produkcja, która powstała dzięki pracy czteroosobowego zespołu, stała się doskonałym przykładem tego, jak kreatywność i zaangażowanie mogą zastąpić rozbudowane zaplecze finansowe.

Sesja pitchingowa

Sesja pitchingowa, podczas której zakwalifikowani uczestnicy mieli okazję zaprezentować swoje projekty przed panelistami, okazała się nieocenioną wartością dla uczestników. Jakość pomysłów oraz ich potencjał rynkowy analizowali doświadczeni profesjonaliści: Aneta Hickinbotham, Anna Waśniewska-Gill, Ewa Hoffmann, Izabela Kiszka-Hoflik oraz Michał Hudzikowski.

Wyzwania Edukacji Filmowej

Podczas sekcji branżowej poruszono także kwestię, która staje się coraz bardziej paląca: Czy polskie szkoły filmowe są w stanie przygotować swoich studentów do tworzenia produkcji audiowizualnych na miarę XXI wieku? Dyskusja, w której udział wzięli młodzi filmowcy oraz przedstawiciele czołowych polskich placówek edukacyjnych w branży filmowej: Milenia Fiedler, Anna Huth, Tadeusz Łysiak, Wojciech Marczewski, Kamil Przełęcki i Jerzy Rados, była gorąca, a odpowiedzi – zróżnicowane. Ostatecznie to pytanie pozostało otwarte – także dla Was.

Wykłady, dyskusje i debaty

Wśród omawianych przez wymienionych ekspertów tematów znalazły się też m.in.:

  • debata scenarzystów, która skupiła się na wyzwaniach i szansach pisania scenariuszy dla platform streamingowych;
  • dyskusja o terminie „producent kreatywny” – coraz częściej spotykanym stanowisku w strukturze produkcji filmowej;
  • warsztaty o skutecznym przedstawianiu projektów, które podkreśliły, jak ważną rolę odgrywa dobra prezentacja;

Głównym organizatorem Międzynarodowych Spotkań Filmowych KAMERALNE LATO jest Stowarzyszenie FILMFORUM.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, a także ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego w ramach Wojewódzkiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Województwa Mazowieckiego.

Projekt współfinansują: Gmina Miasta Radom oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Działania edukacyjne realizowane w ramach festiwalu współfinansuje Unia Europejska.

Organizację wydarzeń adresowanych do młodej branży filmowej dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.

Współorganizatorami wydarzenia są: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej oraz ŁAŹNIA – Radomski Klub Środowisk Twórczych i Galeria.

Partnerami branżowymi festiwalu są: Stowarzyszenie Filmowców PolskichMazowiecki Instytut KulturyMazovia Warsaw Film CommissionSekcja Młodych Producentów Krajowej Izby Producentów AudiowizualnychInstytut KOSMOPOLIS Fundacja Nauki, Kultury i Edukacji oraz Crew United Polska.

Partnerzy edukacyjni to: Miejski Ośrodek Kultury AMFITEATR (Polska), American Corner (Polska), Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Wydział w Radomiu (Polska), Malfamé Association(Francja), Malta Film Foundation (Malta), Offener Kanal Magdeburg (Niemcy), Stiftelsen Amandusfestivalen(Norwegia), Budapest Cultural Center (Węgry), Associazione Cinematografica e Culturale LABORATORIO DEI SOGNI (Włochy).

Partnerem Mazowieckiego Programu Profilaktyki Społecznej jest Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu.

Partnerem logistycznym wydarzenia jest KIA Plejada.

Partnerzy organizacyjni wydarzenia to: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, Pracownia Nowych Mediów oraz Hufiec ZHP Radom-Miasto.